castoropollux

Not just another WordPress site

Odlingsknep

with 3 comments

.

Det är inte riktigt säsong men det är en intresseväckande kanske. Jag har odlat ekologiskt på hobbybasis sedan 93. I somras hade vi besök av medlemmar ur trädgårdssällskapet på kolonin.

De kom, de begrundade studerade och resonerade. Det tog en god stund, vi har över 20 kolonier. Mina odlingar som har fiberduk långt in på säsongen renderade frågan om det var frost som hotade? Det var ju en aning raljant. För mig fungerar fiberduk som temperaturhöjare, avhållande en del skadedjur, skydd mot regnets förmåga att slå sönder strukturen i jorden. Luckring behöver inte göras så ofta heller om jorden skyddas från direkt regn. Duken skrämmer rådjur vilket är ytterligare en viktig faktor. Min gurkört tyckte de måste vara av en ovanlig sort eftersom den var så frodig? Nej, det kunde inte vara gurkört. Trots att jag sått fröna själv och sett en ranglig växt sticka upp. Så var kom frodigheten ifrån? Varför ansåg de kartan gällde istället för verkligheten? Mina kungsljus nådde 250 i höjd. Då kan de enligt regelboken inte vara kungsljus heller… Mina ärter nådde 350. jo jag måste göra mycket fel.

När jag tog över kolonin fanns mycket blomlökar, rosor, buskar kvar efter förra ägarna. Jättetrevliga odlare dock hade orken tagit slut. Det fanns också en humleplanta som växte nära ett trådstaket men den hade inget att klänga på. Fixade en stör på fyra meter och den växte första sommaren upp i toppen och ville ha ännu mera stör. Följande sommaren kom en sex meters stör upp också den överträffade humlen i växt. På hösten kom blåsten och höll på att ta med sig alltihop ner i backen. Följande år fick stören kortas till ca fem meter men fundamentet måste nog förbättras…En sommar då det var riktigt varmt växte humlen 38 cm på ett dygn. Gener? Naturkraft är mycket bättre!

Nu till det jag undrar över. Senare på hösten i kvällningen kom en av trädgårdsföreningens deltagare tillbaka och undrade hur jag fått humlen att växa så? Vad svarar man nån som tillhör ett självtillräckligt sällskap som vet det mesta om växter och odling? Givetvis kan man inte berätta att nässelvatten gör under, som den naturmetod det är.. Det gjorde jag mot alla odds. Något tack har jag inte hört…

Jag har odlat broccoli som blir frodig och jättelik, grönkål lika välväxt, bataviasallat är inget problem heller. Persilja, rödbetor, morötter, brytärter . Bärbuskar och frukt. I växthuset är gurka och tomat så frodig och rik…

Tja, inte ens uppvuxen på landet borde det bli problem….. Jag borde ju inte veta någonting om odling..

Min hemsida om Kolonin. sites.google.com/site/nennesplace

.

Written by CastoroPollux

29 december, 2009 den 12:02

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ibland får jag för mig att det helt enkelt handlar om genetik. Ett starkt och bra exemplar bara.

    Nina*S

    29 december, 2009 at 12:13

  2. Ett starkt och bra exemplar får du av att odla rätt. Jag fick ett par gamla vinbärsbuskar i dålig kondition som ägarna tänkte slänga. De lever gott idag. Vinbären, hallonbuskar och krusbär gav 40 liter saft. Genetiken kommer aldrig ifatt naturen. Den är för mindre nogräknade. Genetiken drivs helt av vinst och monopolintressen och har inte annat än skandaler, förgiftade jordar, brunnar och människor och djur i sina spår.Mina grönsaker växer ifrån genmanipulerat också. Kvaliteten och hållbarheten slår allt genmanipulerat. Tomater och äpplen med stenhårda skal är din melodi, det kommer aldrig att bli min.

    nenne_bl

    29 december, 2009 at 14:46

  3. Humlen var från början inte längre än ett par tre meter. Genetik? Löken som ruttnar innan du ätit upp den är övergödslad. Det är likadant med tomaten som bara klara sig några dagar innan den får mörka, mjuka fläckar. industrin ändrar inte på odlingsmetoden de genmanipulerar tomaten så skalet blir hårdare men fortsätter odla under samma betingelser. Du betalar för vattensjuka och smaklösa grönsaker. Precis som för vattensjuk skinka.

    nenne_bl

    29 december, 2009 at 15:26


Lämna gärna en kommentar.

