castoropollux

Not just another WordPress site

Undrar om du minns?

with 2 comments

.

Undrar om du minns?

Du låg på min arm, du var så liten.

Du log mot mig, jag log mot dig.

Jag visste vad du behövde.

Jag nynnade för dig en sång.

Snart det kom toner och melodier jag aldrig hört förut.

De blev fler och fler.

Tonerna slingorna de växte ur värmen.

Du lilla dotter på min arm.

Vad du skänkte glädje och värme åt mig.

Och jag,  jag såg bara dig.

Jag vet du log, det fastnade i ditt minne.

Som en låga långt där inne.

Du var trygg på min arm.

Somnade i min famn.

Oh, att det aldrig slocknar vårt brinnande ljus.

låt inte denna värme förtäras hat och kyla.

låt aldrig köld regera det innersta av ditt hus.

låt aldrig lögnen sanningen skyla.

Om det har hänt låt mig få sjunga och tända det igen.

——————————

Det är ingen poesi i titeln på sången Sukiyaki det kan läsas på wiki. 😀

När jag första gången hörde den i radio i vuxen ålder så kunde jag inte placera den.

Kände igen melodin och funderade ända tills det klack till.

Vi hade radion på hemma där jag växte upp. Om inte de vuxna då gjorde särskilt minnesvärda intryck, så gjorde denna melodi det.

Därav dikten och övertygelsen, som skapade kontakten och tryggheten, värmen och inspirationen.

Vad är väl värt oändligt mycket, om inte ge sitt eget barn signaler som mina föräldrar så sällan gav.

.

Written by CastoroPollux

5 januari, 2010 den 19:13

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jättefint, verkligen!Ha en fin kväll.Knytet

    Knytet

    5 januari, 2010 at 19:24

  2. Tack, den sög riktigt tag i hjärteroten, så den var ärligt menad, som så mycket annat.Önskar dej en fin kväll också.:)

    nenne_bl (i lilla topen knäet)

    5 januari, 2010 at 21:01


Lämna gärna en kommentar.

