castoropollux

Not just another WordPress site

Arbetslinjen funkar på Sjukhusen också?

leave a comment »

.

 

Arbetslinjen är ju inte särskilt anpassad för den som är sjuk.

Inte heller är sjukvården särskilt anpassad för den som inte kan arbeta.

Att privatiseringens giriga ansikten hänger över beräkningar, reduceringar och allt större vinster,

kan tom i Aftonbladet återges med leende avbildningar av dess välbetalda hantlangare.

 

En äldre människa, ovanligt pigg och rörlig för sin ålder, faller från en stege.

Två rejäla sprickor i bäckenet konstateras med magnetröntgen,

men allt har i oturen gått väldigt bra ingen operation krävs eftersom allt ligger rätt.

Rörligheten är det inget fel på. I sängen kan båda benen röras och böjas utan några besvär.

Dag två börjar sjukgymnastiken som bla består i att också börja träna i gåstol.

De våldsamma smärtorna och de följande protesterna mot behandlingen,

gör att läkarens rond avrundas med att då ökar vi den smärtstillande medicineringen.

 

Faran att ramla, snubbla och förvärra en skada som redan från början kunde ha slutat riktigt illa,

ökar med allt högre dos av starka smärtstillande mediciner.

Riskerna att bli beroende och narkoman av de smärtstillande tabletterna kan nog många stamma fram.

Vad är problemet med sjukvården?

Vill de bli av med patienterna så fort som möjligt? Struntar de fullständigt i riskerna?

Kanske är frånvaron av en privat sjukförsäkring,

en garanti för att man aldrig kommer att belasta en sjuksäng i vad som behöver kallas onödan,

men som absolut inte är det.

Effektiviseringen av vården och dess egentliga agenda blir tydlig mot en sådan bakgrund.

 

Vilka piller sjukhusledningen och dess hantlangare eventuellt begagnar får väl vara osagt,

kanske räcker rejäla lönelyft som kompensation för det lidande och risker man orsakar andra,

men det privata sjukförsäkringssystemet har onekligen tagit plats i den allmänna sjukvården,

som bara en gökunge kan.

Säljandet av vård till utländska intressenter har onekligen fått glorian att växa på dem som tycker sig ha en,

eller länge känt en saknad av en sådan.

Som en återkommen fågel fenix växer fjäderdräkten på dem som tycker sig ha fler rättigheter än andra.

Andan av en tid ur det förgångna breder sig med EU’s lagar och förordningar,

där godtycket är den mest naturliga grunden i attityden.

 

På andra dagen sluddrade den skadade rejält mycket mer,

varningssignalerna från kroppens nervsystem vid ökande påfrestningar och risker,

skulle tystas av de stigande nivåernas koncentration i blodet.

Det var bara ut genom dörrarna patienten skulle.

En vårdfilosofi inte långt ifrån en agenda av ett mycket mer föraktfullt slag.

 

Ett eventuellt fall och ett brott på bäckenet skulle göra en operation nödvändig.

En följd av det skulle kunna bli sjukhussjuka en nog så vanlig åkomma inom vården,

som om bakteriernas själva ursprung skulle vara deras egna domäner.

Fast likt prästerskapet reagerar över svärandet i kyrkan,

orsakar påståenden som det reaktioner hos kåren som tidigt i utbildningen kunde rabbla läkareden.

Kanske har de tröttnat på ordalydelsen. Den ingav nog vördnad i sin läsning i begynnelsen.

Vad som sen hänt ser vi spåren av överallt.

.  .  .

Här är iaf en version som används i Estland;

Jag försäkrar på heder och samvete att jag i min läkargärning skall sträva efter att tjäna mina medmänniskor med humanitet och vördnad för livet som rättesnöre. Mitt mål skall vara att vårda och främja hälsa, att förebygga sjukdom samt att bota sjuka och lindra deras plågor.

I mitt arbete skall jag följa läkaretiken och enbart använda metoder vilkas nytta påvisats av medicinsk forskning eller erfarenhet. Då jag rekommenderar undersökningar och behandlingar skall jag objektivt bedöma hur de gagnar patienten och vilka nackdelar de eventuellt medför.

Jag skall fortlöpande upprätthålla min yrkesskicklighet och granska kvaliteten av mitt arbete.

Jag skall högakta mina kolleger och bistå dem i vården av deras patienter, då de ber om det. Jag skall uppmuntra mina patienter att vid behov rådfråga även en annan läkare.

Jag skall respektera min patients vilja. Det som meddelas mig i förtroende i samband med vården av patienterna skall jag hemlighålla. Min plikt som läkare skall jag fullgöra mot envar utan att diskriminera någon. Mina färdigheter som läkare skall jag inte använda i strid med min yrkesetik ens under hot.

.  .  .

Kanske har Sverige i likhet med USA och andra moderna länder en anpassad version.

Anpassad för moderna människor och privata intressen.

 

 

.

Written by CastoroPollux

28 juli, 2010 den 13:03

Publicerat i Uncategorized

Lämna gärna en kommentar.

