castoropollux

Not just another WordPress site

Nationaltången

leave a comment »

.

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

.

Nu för tiden tar de styrande i folk och landets problem helst försedda med tång. Vill inte kännas vid de nationella katastrofer de skapat inom Kära Sveas gördel. Nu sägs hon vara utmärglad och ointressant medan de själva löpt till skogs, ja inte de närmaste käraste dungarna utan företrädesvis Kinas förtrollande och skrymmande lövverk. Här utlovas bättre gömslen och färre pinsamma avslöjanden om de fördragna,  önskade och förverkligade gärningarnas akt och mening. Kvarlämnade sitter en ministär totalt ointresserade av andras problem, personliga katastrofer, som med hänförelse gärna ägnar sina egna behov, den tid de förtjänar men ger andra en hel del övrigt att önska. Som med minsta möjliga utgifter ska försöka stå ut med styret av ett land,   samtidigt som flödet av mjölk och honung översvämma dem. Samlingen av passande kärl och krukor att fylla ett lagligt överflöd i motsvaras kanske i biblisk mening av stycket. Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn” En ständig källa till sken och glans för ett sinne, obekymrad av konsekvenserna för sitt leverne. Resultatet av den övertygelsen går fiska fram överallt på denna jord. Bergfasta övertygelser består bara för den som försvara dem, till det förfoga den härsklystne och bekväme en del verktyg. Här ska inte lämnas sten på sten kan bara skrämma den som byggt för egen del.

.

Om medkänsla synes destillerad till att bara ge rus åt några få. så följer nedan en fyllevisa anstruken och påverkad inte bara av substanser,

utan de flesta krafter denna jord och dess folk digna under.

.

Du gamla, Du fria, Du kalhuggna nord
Du tystade, Du glädjelösa sköka!
Jag lämnar Dig, fränaste land uppå jord,
Min sol, Min himmel, för andra ängder gröna.
Min sol, Min himmel, för andra ängder dröna.

Du trynar på minnen från fornstora dar,
då förfärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva inte dö så in i Norden.
Ja, jag vill leva inte dö så in i Norden.

Jag städs ej längre tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden jag vill ej längre svära.
Min rätt, skall jag värna, med odelad håg och med vänster hand,
min fana, högt den bragderika tära.
min fana, högt den bragderika tära.

Med Gud skall jag kämpa, för eget hem och för egen härd,
för Sverige, den utarmade fosterjorden.
Jag byter Dig nog, mot allt i en värld
Ja, jag vill leva inte dö så in i Norden.
Ja, jag vill leva inte dö så in i Norden.

.

Lämna gärna en kommentar.

