Castor o Pollux

Not just another WordPress site

Laki katastrofen

with 33 comments

Ett vulkanutbrott med oanade konsekvenser. Enligt beskrivningen så dog på Island 50 % av boskapen och 25 % av befolkningen av den enorma mängd svaveldioxid vulkanen släppte ut. Detta utbrott hände 1783 och fortsatte i åtta månader. Sommaren 1783 var den varmaste på länge. Detta gjorde att vindarna då gick österut istället för norr. Molnet av svaveldioxid spred sig i form av tjock dimma till Bergen i Norge, spred sig över Europa och nådde England den 23. Det orsakade en dimma som gjorde att alla båtar i engelska kanalen stannade i hamn. Dimman var så tjock att dagern var grå och solen var illröd.

Vulkanutbrott kan vara farliga på flera sätt än rent fysiskt. Svaveldioxid ombildas till svavelsyra när det kommer i kontakt med lungvävnad och orsakar därvid en fullständig lungkollaps. Ca 23000 människor uppskattas ha dött i England. Utsläppen spreds sig genom luftlagren också till USA. Där liksom i Europa vart vintern den kallaste på många år. Vintrarna i England är inte så svåra men Hampshire rapporterade 28 dagar av frost. USA drabbades av en rekordkall vinter. Kylan var så kraftig och spred sig så långt som till Mexikanska bukten där det bildades is! Mississippi-floden frös också. Vilket ju talar om massiv, intensiv kyla långt söderut. Så vulkanutbrott ger alltså väderpåverkan som kalla, dåliga somrar och mycket snörika och kalla vintrar. Vi såg ju det här under två år efter Eyjafjallajökull_utbrott_2010 .

Svaveldioxiden  orsakade också svårare hagelstormar och påverkade vädret med missväxt och faktiskt var ju torka och missväxt en av orsakerna till Franska Revolutionen. Andra faktorer var ju girighet och höjda livsmedelspriser. Snålheten brukar ju bedra visheten.

Läs hellre mer på följande sajter….

Vad fick mig att skriva om detta då? Tidernas Oväder som gick på en kanal de flesta har access till.

Programmet om Laki-katastrofen sändes i SVTB/kunskapskanalen 14 Dec 00.00-00.50.

Skriv och be dem visa det igen.

Svenska Wikipedia  Laki Katastrofen   tyvärr mycket tunnare än

Engelska Wikipedia Laki

Kort om Laki katastrofens följder på www.kwintessential.co.uk

Laki hade ett mycket större utbrott 934, i sex (6) år här begynner kanske det en del kallar istid. Med ett ännu större utbrott över tid så måste konskvenserna ha varit svåra hos oss. Ja i hela europa… Allt hänger givetvis på vindarna, men jorden är ju rund så.

Laki katastrofens utbredning i Sverige 1783-84

.

Written by CastoroPollux

2010-01-03 den 20:00

33 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vilken kanal? Vilken kanal?? *upprepar mig i iver*Det där lät verkligen intressant. Undrar vad som skulle hända ifall detta hände igen, på Island?

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:03

  2. Läs meningen åtminstone en gång till. :)Tidernas Oväder som gick på en kanal de flesta har access till.Programmet var verkligen upplysande för på Island predikade prällen domedagen vilket inte gjorde bekymren mindre, folk och fä dog kvävningsdöden ändå, all växtlighet dog ut:(Andra var mer sansade i England tex.Ladda hem Tv-browser http://www.tvbrowser.org/ du får 14 dagars tv-tablå i förväg i datorn. Kabel, satellit och marknät. Programinfo för alla program. Du kan markera favoriter. Direkta länkar till Imdb för filminfo osv.Blir du medlem på tvsajten.com kan du få epost när dina favvisar dyker upp. Allt beror på vad du gör.Just nu tittar jag på Mästaren och Margerita” på samma kanal. Datorn spelar in rättare sagt, sen gör jag dvd av det sevärda. Vill du starta en revolution?Om om om det inte ringer nån bjällra; AxessTv. Skriv till dem och önska, för hela helvete, de har en egen sida!

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:21

  3. Aha, hahaha. Jag ska börja med att se över deras tablå innan jag terroriserar dem med önskemål. ;-)En gång såg jag faktiskt ett program på Axess. Det handlade om Glasriket, mina trakter typ och det var otroligt roligt att se glaskonstnärerna men framför allt höra alla prata. Hur illa pratar vi här nere egentligen??

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:26

  4. Om det hände igen? Vindarna är det som avgör och mängden förstås. Någon drabbas alltid på vår jord om den inte är platt. Utbrottet orsakade våldsamma åskväder också. Detta bekräftats av forskare tidigare i år. Det är antalet partiklar i luften som avgör…. ju mer små partiklar som kan laddas desto värre åskväder.Invånare i städer runt medelhavet har ju drabbats på det här sättet. Vulkanutbrott är inte att leka med./ hälsningar nenne

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:27

  5. Åskväder är inte heller att leka med..:-S När jag var yngre ( typ 80-talet) var det något vulkanutbrott någonstans i världen som färgade vår himmel ganska kraftigt röd på kvällarna. Jag kommer inte ihåg vart det var eller när tyvärr. Minns du något sådant?

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:31

  6. Öländskt mål låter härligt, men det gör hälsingska också, det är därför jag låter så konstigt. Det räcker att komma några mil sydsydost så börjar det låta annorlunda, ja inte hemlandstoner, för där växte jag inte upp, men en klingande öländsk är så enastående ljuvlig att höra.

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:34

  7. Det går väl att finna ut var det var. Blixten slog ner i en gammal källa bara några meter nedanför våran strömlösa gamla stuga från 1700-talet. Hade det funnits en enda elledning i huset så hade det brunnit ner…Själv låg jag och vilade, det var på dagen, sov och vaknade av en enorm smäll. Lyfte nog från sängen… Inte undra på att man e skadad:)Det var ett danskt program om åska inatt på nån svt-kanal det går säkert i repris. Handlade om ett ruskigt åskväder där.

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:41

  8. Vulkanutbrott längs spricka vid Krafla på norra Island 1980Kan de va den?

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:45

  9. Det är enorma krafter i åska..Blixten slog ner här utanför i somras. Min sons Playstation small och modemet likaså. Allt annat höll. Förutom mina nerver då som kröp ut och iväg… ;-)Men allt sådant intressant går så sent. Discovery har en massa stormprogram men de flesta börjar efter kl 00.00 och då sover jag.:-S

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:46

    • Har en dator som spelar in allt och klipper bort reklamen. Det finns bra åskskydd för några hundralappar, de skyddar mot det mesta av spänningsvariationer som åskväder orsakar på håll. Skyddar telefon, antenn och strömuttag. Direktträffar är knepigare, men så nära har den klyftige redan dragit ur alla pluggar. :)Nå. Lindalou är du revolutionsbenägen?

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-03 at 22:16

  10. Jag har för mig det var längre bort. Jag ska forska i saken.

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:48

  11. http://www.volcano.si.edu/world/Söka vulkaner var som helst, region, namn, utbrottsår. Söka i en lista.

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:50

  12. En djupare titt i mina råd så visar sig inte länkarna finna några utbrott för 1980….

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:54

  13. Jan Meyen såg mäktig ut på bild.http://www.volcano.si.edu/images/small/119090.jpgHela sidanhttp://www.volcano.si.edu/world/volcano.cfm?vnum=1706-01=&volpage=photo

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-03 at 21:56

  14. Kan jag ha drömt? Hm, vad var det då? Jag måste ha reda på det för jag vet att något hände i världen som gjorde att vår himmel blev rödare om kvällen.

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:56

  15. Men bara för att jag behöver ha reda på det så behöver inte du leta vidare haha. Jag kan dra det lasset själv. Hör av mig när jag knäckt nöten.

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 21:57

  16. nenne_bl

    2010-01-03 at 22:03

  17. Jag kommer inte ihåg vad det hette. Det skulle det ju kunna vara. Det stod inget om hur långt askmolnen färdades. Jädrar vilket utbrott..Jag mailade SMHI hehe. Kanske de kan svara, de är ju kunniga om diverse fenomen eller idiotförklarar de mig men det kan jag ta. 😉

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-03 at 22:11

    • Partiklar och moln kan färdas runt hela planeten, det beror på vindarna. De här nere och de kraftigare längre upp i atmosfären. En grekisk eller Italiensk stad var det där i stort sett alla invånarna kvävdes på grund av ett vulkanutbrott längre bort.

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-03 at 22:20

    • Staden Där Tiden Stannade. En SVT dokumentär. Handlade om Herculaneum en grannby till Pompeji.

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-03 at 22:28

  18. Den tror jag att jag sett. De hade filmatiserat visa delar av den va?

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-04 at 10:03

    • Med skådespelare ja, yes, hmm.

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-04 at 10:27

  19. Haha, ja. Med skådespelare förstås. 😉

    Gilla

    Lindalou

    2010-01-04 at 10:28

  20. Den filmen var genomarbetat på ett instruktivt sätt och lättfattligt sätt. Ett riktigt undervisningsmaterial, nåt helt annat än dagens sponsrade smörja, det lilla som finns och den som kommer.

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-04 at 10:36

    • Skådespelare eller inte. Händelserna skildrades iaf på ett levande och trovärdigt sätt, det behövs inte skådespelare till det, hmmhmmm.:)

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-04 at 11:12

  21. Pinsamt, pinsamt. Skammens rodnad överträffar i både färg och ton Jultomtens otvättade kläder. Det aldrig omvittnade understället saknar i övrigt beskrivning.Programmet om Laki-katastrofen sändes i SVTB/kunskapskanalen 14 Dec 00.00-00.50.Jag ska givetvis binda ett rejält ris åt egen rygg åt alla masochistiska, bastuklubbsmedlemmar och andra bloggares välbehag.För mycket Julmat är inte bra att blanda med särdeles god sill, så är det.:(

    Gilla

    nenne_bl

    2010-01-04 at 11:48

  22. Ja, nu blir det bakläxa. ;-)Kunskapskanalen är bra. Den tittar vi ofta på. Fast inte så dags på dygnet.

    Gilla

    Lindalou oinloggad *städpaus*

    2010-01-04 at 13:25

    • jaa , kan se dom i läder, nitar och latex. Grrrr

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-04 at 16:14

    • (Flyttat inlägg) Lindalou 10-01-07 kl 15:22 Häxjaktens Logik 1 Nu har ju inte detta med ditt inlägg att göra men jag har fått svar från SMHI. Pinatubo hade ett utbrott 1991 fast han som svarade visste inte ifall det hade påverkat solnedgångens färg här men det kan ha varit det.:-)Aha det var senare än 80 då.

      Gilla

      nenne_bl

      2010-01-09 at 17:43

  23. Ska titta på det när det blir tid. Nu e schemat tight som attan. Naturen e inte riktigt att leka med…. det kanske vi alla behöver fundera på. 🙂 Nenne

    Gilla

    nenne_bl

    2010-03-05 at 23:30

  24. Nu har det hänt!

    Gilla

    Kjell

    2010-04-15 at 08:25

    • Tja, hoppsan! Hade räknat med en fin odlingssäsong med härliga varma dagar och alldeles lagom med regn, men nu kan det bli en svensk revolution och allting.Bäva månde girighetenKjell Brell?

      Gilla

      nenne_bl

      2010-04-16 at 10:34


Lämna gärna en kommentar.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.